ورزش ماه چهارم بارداری

در سه ماه دوم بارداری دکتران توصیه می‌کنند که ورزش و تمرینات بارداری را فراموش نکنند.ورزش در دوران بارداری به خصوص در سه ماه دوم باداری توصیه شده است.

نکات مهم ورزش ماه چهارم بارداری

ماه چهارم بارداری برای مادر و جنین وقت مناسبی هست برای انجام تمرین‌ها و ورزش ها ، در این دوره احساس خستگی بیشتری نسبت به قبل دارین برای کم کردن این احساس ورزش بسیار موثر است.لازم به ذکره که ورزش و تمرینات سنگین اصلا توصیعه نمی‌شود و شدیدا توصیه می شود که درباره ورزش در دوران بارداری با پزشکتان مشورت کنید قبل از شروع هر ورزش و تمرینی مهر تایید بدون خطر بدون آن را دریافت کنید ، شما هیچ گاه نباید خود را از فواید ورزش در دوران بارداری محروم کنید.
برخی مادران نگران افزایش وزن در دوران بارداری هستند، اما جای هیچ نگرانی نیست، پس از بارداری بسیاری از تمرینات وجود دارد که به شما کمک می‌کند به تناسب اندام و وزن دل خواه خود برسید.
بهتر است برنامه ورزشی در هفته ۳ جلسه نیم ساعت تا ۱ ساعت باشه(البته واکنش بدن هرفرد در دوران بارداری متفاوت است و بهتراست با دکترتان مشورت کنید) و بهتر است از حرکات قدرتی پرهیز کنید.
از ورزش‌های پرجنب و جوش خودداری کنید. حواستون به علایم و اتفاقات ناگهانی در حین ورزش باشه مثل درد در ناحیه شکم و سینه، ترشحات و خونریزی، ورم ناگهانی دست و پا، سردردهای شدید و پایدار، سرگیجه، کاهش فعالیت جنین، درد در ناحیه لگن و مفصل ران، احساس سوزش هنگام ادرار و تپش بالای قلب و تند شدن نفس آن هم به صورت پایدار شد، باید سریعا فعالیت را قطع و به پزشک مراجعه کند.
برخی از تمرینات و ورزش‌ها:

قبل از شروع هر تمرین و ورزشی با دکتر خود مشورت کنید.

شنا در بارداری
شنا یکی از بهترین ورزش و تمرین های دوران بارداری است.شنا ورزشی خارق‌العاده است زیرا باعث بکارگیری از هر دو ماهیچه دست و پا می‌شود این ترکیب باعث آرام و ریلکسیشن می‌شود.

از فواید شنا:
علی‌ رغم افزایش وزن دوران بارداری، احساس بی وزنی می‌ کنید و از طرف دیگر، می ‌توان گفت که تقریبا احتمال صدمه و جراحت در این ورزش وجود ندارد و با کاهش وزن خانم حامله در آب، از صدمه به مفاصل زانوی او جلوگیری می ‌کند. انجام ورزش شنا در حاملگی به زایمان آسان تر و کنترل اضافه وزن در حین بارداری کمک می کند.

نکات مهم در مورد شنا که باید رعایت شود:

۱) شروع ورزش به آرامی و گرم کردن و خنک کردن قبل و بعد از شنا رو فراموش نکنید.

۲) بیش از حد به خود فشار نیاورید، مدلی از شنا رو انتخاب کنید که بهتون فشار نیاد، شناور شدن بر سطح آب به پشت، در حالی که با پا ضربات آرامی‌ به آب می ‌زنید، می ‌تواند تمرین مناسبی باشد.

۳) توجه:اگر در ناحیه مفصل شرم‌گاهی احساس درد می‌کردین از شنای پروانه خود داری کنید، یکی دیگر از

۴) وقت گذاری برای شنا و ورزش حتما با دکتران مشورت کنید، ولی حد معمول و نرمال وقت گذاری ۳ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه است. استراحت را فراموش نکنید و در پارت‌های ۱۵ دقیقه‌ای شنا کنید و ۵ دقیقه استراحت کنید در میان در پارت های ورزش .

۵) یکی دیگر از نکات قابل تذکر در شنا در بارداری این است که به دریافت موادغذایی سالم و ضروری توجه لازم داشته باشید.

۶) دقت کنید که استخر و آب نکات بهداشتی را رعایت کند.

پیاده روی در بارداری
پیاده روی یکی از مناسب‌ترین ورزش های دوران بارداری است بخصوص در سه ماه دوم بارداری.

نکاتی از پیاده روی در بارداری:

۱) مشورت با دکترتان قبل از شروع به کار کردن.

۲) انتخاب مسیر مناسب برای پیاده روی

۳) کفش مناسب یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید.

۴) پوستان در دوران بارداری بخاطر تغییرات هورمونی به نور خورشید حساس می‌شود به همین خاطر از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

۵) حتما آب همراهتون باشه سعی کنید آب بدنتون کم نشه، سعی کنید هر ۱۵ دقیقه آب مصرف کنید.

۶) استفاده از موادغذایی مفید و ضروری

۷)بعضی از زنان می توانند در تمام ماهای بارداری به پیاده رویی ادامه دهند بعضی ها هم نیاز به استراحت دارن.اما حتما سعی کنید با دکترتان صحبت کنید.
منبع : دوران بارداری