اسید فولیک قبل بارداری و در دوران بارداری

اسید فولیک | Folic Acid

 در «دوران بارداری» مصرف ویتامین اسید فولیک دو برابر مصرف قبل بدن می‌شود تا جنین بتواند رشد کند، مصرف این ویتامین می تواند در هر فرد متفاوت باشد ولی دکتران توصیه می‌کنند که روزانه ۰٫۴ میلی گرم از این ویتامین مصرف شود.

اسید فولیک در انواع خوراکی ها همچون:

– سبزیجات مثل اسفناج، کلم، نخود سبز، نخود، بروکلی

  – حبوبات و  غلات مثل موز، پرتقال،

–  نان سبوس دار

–  کورن فلکس های صبحانه

– تخم‌مرغ

– اسیدفولیک در منابع غذایی گیاهی و همچنین در مواد غذایی حیوانی وجود دارد. جگر و کله‌پاچه حاوی میزان قابل‌توجهی اسیدفولیک هستند.

مصرف «اسید فولیک | Folic Acid» باعث میشود جنین از نقص‌های مادرزادی درآمان بماند، اسید فولیک برای درمان بعضی از انواع کم خونی و سایر مشکلات استفاده می شود. کمبود اسید فولیک در بین افرادی که مشکلات  گوارشی یا  بیماری های کلیه و کبد و یا اعتیاد به الکل دارند، بیشتر می باشد. زمانیکه اسید فولیک برای درمان کمبود آن مصرف می شود، باید به همراه ویتامین B12 مصرف گردد، این دو مکمل بعلاوه درمان کم خونی ناشی از آنها برای بهبود سلامت اعصاب نیز مفید می باشند. همچنین اسید فولیک برای کاهش مضرات داروی متوترکسات (methotrexate) که برای درمان پسوریازیس و آرتریت روماتوئید استفاده می شود، تجویز می گردد.

اسید فولیک برای باروری در هردو مردان و زنان لازم می باشد. اسید فولیک کیفیت اسپرم را افزایش داده و خطر نازایی را در زنان کاهش می دهد.

از عوارض کمبود «اسید فولیک | Folic Acid» می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

– افسردگی

– کاهش اسپرم در مردان

– افزایش احتمال سرطان معده

– افزایش خطر سکه مغزی  و قلبی

توجه داشته باشید تمام افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند نیز به مکمل نیاز خواهند داشت. باید بدانید که کمبود اسیدفولیک باعث بروز عوارضی مانند خستگی، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، ضعف، سوزش معده، اسهال، یبوست، افسردگی، تپش قلب، ضعف سیستم ایمنی و غیره می‌شود. توصیه می‌کنیم در صورتی که تصور می‌کنید با کمبود این ویتامین مواجه هستید آزمایش خون داده و با پزشکتان در ارتباط باشید.

منبع : بارداری